خانه / مقالات / به چه دلیل تقریبا تمام سرویس‏های گوگل رایگان هستند؟

به چه دلیل تقریبا تمام سرویس‏های گوگل رایگان هستند؟

به چه دلیل تقریبا کل خدمات های گوگل رایگان هستند؟
google is watching به چه دلیل تقریبا تمام سرویس‏های گوگل رایگان هستند؟
تبلیغات گوگل
آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده بودید که چرا تقریبا تمام سرویس‏های گوگل رایگان هستند؟

بیایید ببینیم که گوگل چگونه در مورد شما اطلاعات جمع‏آوری می‏کند:

کانال‏های جمع‏آوری اطلاعات گوگل:
ماموریت گوگل این است که «اطلاعات دنیا را سازماندهی کند و آن را برای همه قابل استفاده و قابل دسترس کند.» و گوگل در این مورد تا به حال خوب عمل کرده است. هر چند گوگل اطلاعاتی بیش از آنچه اکثر ما می‏فهمیم جمع‏آوری می‏کند!

تبلیغات
پست الکترونیکی
توئیتر
برنامه‏های گوگل (اسناد، صفحات گسترده، تقویم و… )
پروفایل‏های عمومی گوگل
اورکات
DNS عمومی گوگل
مرورگر گوگل کروم
یوتیوب
مترجم گوگل
Google Books
فید خوان گوگل…
فید برنر …
نقشه‏های گوگل و گوگل ارث…
شبکه‏ی کانتکت‏های شما…
به زودی ..

دامه دارد…………………………………….
آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده بودید که چرا تقریبا تمام سرویس‏های گوگل رایگان هستند؟

بیایید ببینیم که گوگل چگونه در مورد شما اطلاعات جمع‏آوری می‏کند:

کانال‏های جمع‏آوری اطلاعات گوگل:
ماموریت گوگل این است که «اطلاعات دنیا را سازماندهی کند و آن را برای همه قابل استفاده و قابل دسترس کند.» و گوگل در این مورد تا به حال خوب عمل کرده است. هر چند گوگل اطلاعاتی بیش از آنچه اکثر ما می‏فهمیم جمع‏آوری می‏کند!

جستجوی عکس،تصویر،خبرو… – همانطور که می‏دانید گوگل محبوب‏ترین موتور جستجوی دنیاست. گوگل تمامی جستجو‏ها را پیگیری می‏کند و حالا با شخصی شدن هر چه بیشتر جستجو‏‏ها این اطلاعات از هر شخص هم بیشتر و جزئی‏تر می‏شود!
کلیک کردن بر روی نتایج جستجو– نه تنها گوگل اطلاعاتی در مورد آن چه جستجو کرده‏ایم ضبط می‏کند، بلکه این که کدام نتیجه را کلیک کرده‏ایم هم ذخیره می‏کند.
خزیدن در وب – Googlebot یا همان خزنده‏ی گوگل همیشه در حال خواندن و ایندکس کردن بیلیون‏ها صفحه‏ی وب است.
آنالیز وبسایت‏‏ها – Google Analytics یکی از محبوبترین ابزارهای آنالیز وبسایت است که به دلیل رایگان بودن و همچنین قابلیت‏‏‏های پیشرفته‏ای که در اختیار مدیران سایت‏ها قرار می‏دهد، توسط بسیاری از وبسایت‏‏ها استفاده می‏شود.
تبلیغات – اگرچه Adwords و Adsense دو بنیان اصلی موفقیت گوگل هستند، ولی در عین حال اطلاعات ارزشمندی از اینکه مردم به چه نوع تبلیغاتی عللاقه دارند، روی چه تبلیغاتی کلیک می‏کنند و چه عباراتی در تبلیغات بیشتر موثر هستند، در اختیار گوگل قرار می‏دهند.
پست الکترونیکی – جیمیل یکی از بزرگترین سرویس‏های پست الکترونیک در دنیاست. محتوای ایمیل‏هایی که فرستاده و دریافت می‏شوند، همه توسط گوگل بررسی و آنالیز می‏شوند.
توئیتر– بر اساس قراردادی که در سال گذشته با توییتر بست شد، گوگل به تمامی توییت‏های شما دسترسی دارد.
برنامه‏های گوگل (اسناد، صفحات گسترده، تقویم و… ) – این برنامه‏‏ها کاربران بسیاری دارد و بی‏شک منبعی ارزشمند از اطلاعات کاربران برای گوگل است.
پروفایل‏های عمومی گوگل – گوگل کاربرانش را به قرار دادن اطلاعاتشان از جمله اینکه در چه سایت‏هایی فعالیت اجتماعی دارند یا اینکه آدرس سایت شخصی‏شان چیست، تشویق می‏کند .
اورکات – اگرچه اورکات نتوانست موفقیتی را برای گوگل به همراه داشته باشد، ولی هنوز هم در نقاطی از دنیا چون برزیل و هند فعال است.
DNS عمومی گوگل – سرویس DNS جدید گوگل علاوه بر اینکه به کاربران اجازه‏ی DNS Lookup سریعتر را می‏دهد، به خود گوگل هم کمک می‏کند که متوجه شود کاربران بیشتر از چه سایت‏هایی استفاده می‏کنند.
مرورگر گوگل کروم – رفتار شما در مرور صفحات چگونه است؟ چه سایت‏هایی را بازدید می‏کنید؟!
یوتیوب – بزرگترین و محبوبترین سایت به اشتراک گذاری ویدیو در دنیاست که به گوگل اطلاعات بسیار ارزشمندی در زمینه‏ی علاقه‏ی کاربران می‏دهد.
مترجم گوگل – که به گوگل در تکمیل پردازش زبان طبیعی کمک می‏کند.
Google Books – در حال حاضر زیاد بزرگ نیست، ولی پتانسیل آن را دارد که روزی گوگل متوجه شود که مردم چه می‏خوانند یا چه می‏خواهند بخوانند!
فید خوان گوگل – در حال حاضر بزرگترین فیدخوان در دنیاست. چه فیدهایی می‏خوانید، به چه پست‏هایی از وبلاگ‏ها علاقه دارید و… همه و همه را گوگل می‏داند.
فید برنر – بیشتر کاربران وب از فیدبرنر برای انتشار مطالب خود استفاده می‏کنند و این در حالیست که تمامی لینک‏های فیدبرنر توسط گوگل پیگیری می‏شوند.
نقشه‏های گوگل و گوگل ارث – به چه نقاطی از دنیا علاقه دارید؟!
شبکه‏ی کانتکت‏های شما – کانتکت‏های شما در گوگل تاک، جیمیل و… همه در اختیار گوگل هستند تا به شما امکانات بهتری ارائه دهند.
به زودی – سیستم عامل گوگل و گوگل ویو و محصولات دیگری که در آینده از طرف گوگل ارائه می‏شوند!

ماشین غیرقابل توقف گوگل
گوگل از روش‏های بسیاری به جمع‏آوری این اطلاعات می‏پردازد. IP هایی که با آن‏ها به گوگل درخواست داده‏اید، کوکی‏ها برای ذخیره‏ی برخی از تنظیمات و اگر وارد اکانت گوگل خود شده باشید، هر کاری که در سرویس‏های گوگل انجام می‏دهید همه در جهت سرویس دادن بهتر به شما ذخیره می‏شوند.
اطلاعاتی که به هر یک از سرویس‏های گوگل به تنهایی می‏دهید، جای نگرانی ندارد. ولی مشکل(نگرانی) زمانی پیش می‏آید که شما از چندین سرویس گوگل با هم استفاده می‏کنید و این روزها چه کسی هست که این کار را نکند؟!
سعی کنید یک هفته بدون استفاده از سرویس‏های گوگل سر کنید. این یعنی اینکه بدون یوتیوب، بدون جیمیل، بدون استفاده از جستجوی گوگل و حتی بدون کلیک کردن بر روی لینک‏های فیدبرنر! بیایید کمی سخت گیرانه تر برخورد کنیم! سعی کنید از سرویس‏هایی که به نوعی با گوگل همکاری می‏کنند نیز استفاده نکنید! بدین ترتیب متاسفانه از توئیتر هم نباید استفاده کنید.
این بیش از حد گوگلیزه شدن! (منظور وابسته شدن به سرویس‏های گوگل) شاید یکی از دلایلی باشد که مردم دوست ندارند از سیستم عامل گوگل استفاده کنند! زیرا سیستم عامل گوگل کروم به شدت وابسته به سرویس‏های گوگل است و بدین ترتیب حجم عظیمی از عادات و رفتار شما را دراختیار گوگل قرار می‏دهد.

چرا گوگل این کار را انجام می‏دهد؟!
همانطور که در اولین جمله‏ی این مقاله ذکر شد، اطلاعات یعنی قدرت! گوگل با همه‏ی این اطلاعات در دستانش می‏تواند داده‏ها را با راه‏های مناسبی با هم ترکیب و قابل استفاده کند. گوگل می‏تواند رفتارهای کاربران را نه تنها بر اساس یک فرد یا بازدید کننده، بلکه بر اساس یک شهر یا کشور بررسی و تجزیه و تحلیل کند.
گوگل می‏تواند در هر زمینه‏ای که فکرش را می‏کنید از این اطلاعات استفاده کند. در هر زمینه‏ای که گوگل فعال است، می‏تواند با استفاده از این اطلاعاتی که دراختیار دارد تصمیم بگیرد، تحقیق کند یا بر کیفیت محصولاتش بیافراید. برای مثال اگر شما بتوانید گرایش‏های بازار را بفهمید، می‏توانید بفهمید مردم دنبال چه چیزهایی هستند، چه چیزهایی نیاز دارند و بر اساس آن تصمیم بگیرد که در بازار چگونه عمل کنید. این مسئله برای شرکت‏های بزرگی مثل گوگل واقعا کارآمد است. و خوب است که فراموش نکنیم که گوگل بیشترین درآمدش از بخش تبلیغات است. هر چه قدر که گوگل شما را بهتر بشناسد، بهتر می‏تواند تبلیغات مورد علاقه‏تان نشان دهد و در نتیجه راحت تر می‏تواند از شما درآمد کسب کند.

فقط گوگل نیست
این نکته لازم به تذکر است که درجمع‏آوری اینگونه اطلاعات شرکت‏های دیگری هم فعال هستند. برای نمونه ماکروسافت با موتور جستجوی بینگ‏اش و سرویس پست الکترونیکی‏اش Hotmail از قافله عقب نماده است.
مشکل (اگر شما دوست دارید این مسئله را مشکل بدانید) این است که گوگل مانند یک اختاپوس بازوانش را به هر سمت گسترانده است. گوگل با بسیاری از جنبه‏های زندگی آنلاین ما آمیخته شده است، به طوری که روزانه اطلاعات بیشتری از فعالیت‏ها و رفتارهای آنلاین ما به دست می‏آورد.

دستیابی به منبع اطلاعات گوگل
گوگل برای نشان دادن اعتبارش، بخشی از اطلاعات عظیمی که جمع‏آوری کرده است را به وسیله‏ی سرویس‏هایی در اختیار کاربران قرار می‏دهد.

Google Trends
Google Trends for Websites
Google Insights for Search
Google Ad Planner
ابزارهای جستجویی شبیه Wonder Wheel

اگر گوگل می‏تواند چنین اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار دهد، فقط حجم داده‏ها و سطح جزئیاتی را که گوگل می‏تواند دسترسی داشته باشد، تصور کنید. تازه در نظر بگیرد که این سرویس‏ها خود می‏تواند به گوگل اطلاعاتی مبنی بر اینکه ما به چه نوع آمار و سایت‏هایی علاقه داریم بدهد!
نکته‏ی جالبی که هنگام استفاده از این سرویس‏ها قابل تامل است، این است که شما در مورد هر چیزی می‏توانید اطلاعات کسب کنید به غیر از خود محصولات گوگل!

چرا رایگان؟
آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده بودید که چرا تقریبا تمام سرویس‏های گوگل رایگان هستند؟ خب الان فهمیدید! این جاست که قدیمی‏ها می‏گویند: «گربه هیچ‏گاه محض رضای خدا موش نمی‏گیرد!» شما به گوگل پول نمی‏دهید! (البته اگر کلیک کردن بر روی تبلیغات را در نظر نگیریم) اما در عوض اطلاعاتتان را در اختیارش قرار می‏دهید! این موضوعِ نگران کننده کننده نیست، ولی ضرری ندارد از آن آگاه باشید!

شاید گوگل بیش از هر شرکت دیگری درک کرده باشد که اطلاعات یعنی قدرت. اطلاعات درباره‏ی اینترنت، اطلاعات درباره‏ی وقایع بیشمار روزانه، اطلاعات درباره‏ی کاربرانش و حتی اطلاعات درباره‏ی خود شما!

اما گوگل چه قدر در مورد شما و عادت‏هایتان هنگامی که آنلاین هستید می‏داند؟ این زمانی اتفاق می افتد که شما هر روز طبق عادت همیشگی از سرویس‏های گوگل استفاده می‏کنید. علاقه‏ی شدید گوگل به جمع آوری این اطلاعات باعث افرایش نگرانی‏هایی در مورد حریم خصوصی افراد شده است. حتی صحبت‏های اخیر Eric Schmidt هم که گفته بود: «اگر شما هم چیزی دارید که نمی‏خواهید دیگران درباره‏ی آن بدانند، بهتر است در مورد آن در اولین جایی که رسیدید صحبت نکنید.» نتوانست از میزان این نگرانی‏ها بکاهد.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

معرفی شیائومی می ۵

 معرفی شیائومی می ۵  شرکت شیاومی (شائومی و یا شیائومی) در تاریخ ۲۰۱۶, فوریه محصول جدید …

سوپروب close
خرید بک لینک