حقالتدریسان جا مانده از استخدام…
وبسایت و مرکز خبرهای جدید دکتری ( www.PhDL.net )
بعد از تصویب قانون “مشخص کردن تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریس” توسط مجلس، اوضاع تعدادی از مدرسان اکثرا و بیشتر به بلاتکلیفی شبیه شد.
به نقل از روزنامه نویس و خبرنگار دانشگاهی ایسنا، ماجرا از اینجا آغاز میمی شود که مجلس، قوانین و قانونی تحت عنوان ” قانون مشخص کردن تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و همچنین آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و همچنین پرورش” را در تاریخ ۱۵ / ۷ / ۱۳۸۸ به تصویب میرساند که در بخشی از ماده یک آن هم آمده می باشد: ” حکومت موظف می باشد از تاریخ تصویب آن قانون حداکثر ظرف پنج سال شمسی نیروهای حقالتدریس، نهضت سوادآموزی، مربیان پیش دبستانی و همچنین مربیان کانون پرورش فکری کودکان و همچنین جوانان و نوجوانان را تا سقف ۶۰۰ هزار فرد یا شخص به استخدام آموزش و همچنین پرورش درآورد. ” در سایر مادههای آن قانون نیز شرایط استخدام حقالتدریسیها ذکر شده می باشد.
مسلما مدرسان حقالتدریس با تصویب چنین قوانین و قانونی میبایست از خبر استخدامیشدنشان بعد از سالها خشنود باشند؛ ولی باید توجه داشت آن تمام ماجرا نبود؛ زیرا در واقعیت بعد از انتقال بعضی مجتمعهای فنی به زیرمجموعه آموزش عالی در تاریخ ۱ / ۱/ ۱۳۹۰ ، اوضاع استخدام آن عده معلق بین آسمان و همچنین زمین ماند؛ زیرا آموزش عالی استخدام نداشته می باشد و همچنین آن هم عده به قول یکی از معلمان میمانند «از آنجا رانده و همچنین از اینجا مانده.»
ادامه ماجرا از زبان یکی از مدرسان حقالتدریسی که بنا به خواستش نامی از او همچنین برده نمیمی شود، روایت میمی شود:
«تیم سه هزار نفره ای در ۱۶۷ آموزشکده متنوع و گوناگون و مختلف زیر نظر آموزشگاه فنی واقع در میدان ونک مشغول به تدریس خواهند بود. اوایل کار آن آموزشکدهها زیر نظر آموزش و همچنین پرورش بود و همچنین دانشجویان فنی و همچنین هنرستانی مستقیم وارد دانشگاه میشدند.»
او همچنین روایت خود را اینگونه ادامه میدهد: چهار سال شمسی می باشد که آموزش و همچنین پرورش نیروهای حقالتدریس خود را زیر نظر آموزش عالی فرستاده و همچنین دیگر هیچ تعهدی نسبت به ما ندارد؛ البته قبلا هم تنها و فقط حقوقمان را از آموزش و همچنین پرورش میگرفتیم و همچنین بودن زیر چتر آنجا، امتیاز غیره ای برایمان نداشت. تنها یک کد پرسنلی آموزش و همچنین پرورش به ما دادند و همچنین گفتند بعد از سه سال شمسی میتوانید با داشتن کد و همچنین شرکت در اَزمون، استخدام رسمی آموزش و همچنین پرورش شوید که کدمان هم با انتقال به آموزش عالی سوخت و همچنین دیگر فایدهای ندارد!
به گفته او همچنین، حقالتدریسان دیگر نمیتوانند در آزمون استخدامی هم شرکت کنند، چرا که دیگر زیر نظر آموزش عالی خواهند بود و همچنین وزارت علوم هم رسمیشدن نداشته و همچنین تنها افراد هیات (علمی) جذب میکند که آن هم هم شرایط خاص خودش را دارد.
داستان آن حقالتدریسها روند مشخصی دارد و همچنین سراغ هریک از آنها که رفتیم آن هم روند مشخص را شرح دادند؛ تنها زاویه دید آنها به مساله متغایر و متفاوت می باشد.
سراغ مدرس غیره ای رفتیم و همچنین از او خواستیم روایت خود را گفتن کند. آن مدرس حقالتدریسی با ۱۵ سال شمسی سابقه آمار و همچنین ارقام بیشتری دارد می گوید: آموزشکدههای فنی آن هم زمان در قالب مجتمع فنی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اعظم (ص) و همچنین زیرمجموعه آموزش و همچنین پرورش بودند، بنابراین معلمان آنها جزو معلمان حقالتدریس محسوب میشدند.
طبق ماده ۹ قانون مشخص کردن تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی، معلمان مورد مستلزم و نیاز آموزش و همچنین پرورش از طریق مراکز و همچنین دانشگاههای تربیت معلم، دانشگاه شهید رجایی و همچنین مجتمع آموزش عالی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اعظم (ص) به استخدام پیمانی درمیآیند. فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها و همچنین مراکز آموزش عالی کشور نیز از طریق آزمون ورودی و همچنین گذراندن دورههای مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری، حسب مستلزم و نیاز وزارت آموزش و همچنین پرورش میتوانند استخدام شوند.
آن مدرس به تشریح روند پیگیری مطالباتشان از مجاری قوانین و قانونی نیز میپردازد و همچنین میگوید: « از ابتدای سال شمسی ۹۰ به وزیر آموزش و همچنین پرورش وقت جهت آنکه مانند سایرین بایستی و حتما مشخص کردن تکلیف شویم، رفت و آمد و مراجعه کردیم و همچنین ریاست مجتمع فنی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اعظم(ص) نیز به ما گفت که ۵۰۰۰ ردیف استخدامی جهت مدرسین حق التدریسی گرفته می باشد. بعد از سال شمسی ۹۰ آموزش و همچنین پرورش مسئولیت مدرسین را به عهده نگرفت و همچنین ادعا کرد که که تمام داراییهای منقول و همچنین غیرمنقول (مجمتع) به همراه نیروهای انسانی به وزارت علوم منتقل شده می باشد.»
او همچنین ادامه می دهد: «مرداد ماه ۹۰ چند تجمع روبروی مجلس انجام شد و همچنین ریاست وقت کمیسیون آموزش و همچنین تحقیقات مجلس در جریان مسائل قرار گرفت. ایشان ما را محق دانستند که بایستی و حتما مشخص کردن تکلیف شویم. بعد از آن هم جلسهای بین آموزش و همچنین پرورش و همچنین کمیسیون آموزش و همچنین تحقیقات مجلس تشکیل شد که در بند دوم صورتجلسه آن هم نوشته شد بایستی و حتما ما را با نظارت دستگاههای ذیربط استخدام میکردند. در آذر ماه ۹۲ نیز نمایندگان مجلس طرحی نوشتند که امضای ۵۲ نماینده پایین آن هم می باشد که به طرح تامین قوه انسانی دانشگاه فنی و همچنین حرفهای مرتبط میمی شود.»
آن مدرس همچنین میگوید: «بعد از آن هم مرکز پژوهشهای مجلس نظر کارشناسی خود را روی طرح اعمال کرد که حقالتدریسها نیز در آن هم به «حقالتدریسان جا مانده از استخدام» و همچنین « حقالتدریسان مدعو» تقسیم بندی شدند. طبق نقل از مرکز پژوهشهای مجلس، ۳۲۴۰ فرد یا شخص بازمانده از قانون استخدامی و همچنین حدود ۱۴ هزار مدعو آزاد شناسایی شدند که جهت مدعوین زیرا و به درستی که بعد از سال شمسی ۹۰ وارد سیستم شدهاند قوانین و قانونی در نظر گرفته نشده می باشد.»
آن مدرس آمار مرکز پژوهشها را از تحصیلات حقالتدریسیها شرح میدهد و همچنین میافزاید:« ۳۸نفر از حقالتدریسیهای جامانده از تدریس در مقطع دکترا، نزدیک به ۱۲۰۰ فرد یا شخص فوق لیسانس، ۱۵۰۰نفر لیسانس، حدود ۱۰۰۰ فرد یا شخص فوق دیپلم، ۱۴ دیپلم و همچنین ۸هم چنین فرد یا شخص زیر دیپلم خواهند بود. ریاست کمیسیون آموزش و همچنین تحقیقات کنونی مجلس گفته می باشد که حقالتدریسان به کارشان با شرایط فعلی ادامه دهند تا راهی پیدا کنیم یا گردش کاری در حکومت اتفاق افتد و همچنین آنها نیز به مرور استخدام شوند؛ ولی باید توجه داشت تا کنون هیچ اقدامی انجام و همچنین هیچ کس مشخص کردن تکلیف نشده می باشد.
با تمام آن اوصاف آن معلمان به کارشان که تعلیم و همچنین تربیت می باشد با همه سختیهایش ادامه میدهند و همچنین پیدا کردن و یافتن آنکه کدام یک از راه حلها جهت بیرون آمدن از وضع موجود عملیاتیتر می باشد وظیفه مسئولین مرتبط می باشد.
مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و همچنین حرفهای در آن باره به ایسنا گفت: آن اشخاص که تعداد آنها حدود ۳۰۰۰ فرد یا شخص می باشد، در حکومت قبل بعد از تشکیل دانشگاه فنی و همچنین حرفهای براساس مصوبهای با تجمیع مراکز فنی و همچنین حرفهای آموزش و همچنین پرورش به آن دانشگاه منتقل شدند.
نبود ردیف بودجه و همچنین همچنین نداشتن مجوز استخدامی دو مشکلی بود که شفیعی جهت استخدام آن حقالتدریسیها عنوان کرد و همچنین گفت: البته قانون، دانشگاه را ملزم به استخدام آن اشخاص نکرده می باشد بلکه تنها توصیه کرده از آن اشخاص بهره بری و استفاده کنیم.
رییس دانشگاه فنی و همچنین حرفهای با اشاره به مدارک تحصیلی آن اشخاص گفت: مدارک شماری از آن اشخاص ، فوق دیپلم و همچنین لیسانس می باشد که استخدام آنها به عنوان هیات علمی در دانشگاه فنی و همچنین حرفهای ممکن و همچنین میسر نیست. ۱۲۰۰ فرد یا شخص هم شامل مدرک فوقلیسانس و همچنین دکتری خواهند بود که دانشگاه تلاش میکند از میان آنها افرادی که رشتههایشان مورد مستلزم و نیاز و همچنین در جهت ماموریتهای دانشگاه می باشد بهره بری و استفاده کند. البته جذب آنها منوط به تامین بودجه و همچنین صدور مجوز از سوی حکومت می باشد.
او همچنین با اشاره به تلاشهای دانشگاه جهت جذب آن اشخاص گفت: در سال شمسی ۱۳۹۱ فراخوان جذب هیات علمی نشر یافته شده و همچنین جهت استخدام آن نیروهای حقالتدریسی در صورت کسب امتیاز اولویت در نظر گرفته شد تا در صورت احراز شرایط و همچنین قبولی در آزمونهای شفاهی و همچنین پاسخ مثبت استعلام وزارت علوم، آن اشخاص جذب دانشگاه شوند.
رییس دانشگاه فنی و همچنین حرفهای همچنین گفت: در نظر داریم جهت تامین کادر آزمایشگاه و همچنین سرپرستان آزمایشگاه در صورت کسب مجوز از نهاد مدیریت، شماری از آن اشخاص که واجد شرایط باشند را جذب کنیم.
شفیعی با اشاره به مستلزم و نیاز مبرم دانشگاه به جذب هیات علمی گفت: دانشگاه فنی و همچنین حرفهای در حال حاضر با ۲۰۰ هزار دانشجو تنها ۶۰ هیات علمی و همچنین ۱۰۰۰ مدرس دارد به گفتن دیگر دانشگاه مستلزم و نیاز به جذب هیات علمی دارد و همچنین ما تلاش داریم در حل آن نیازها از نیروهای حقالتدریسی واجدشرایط بهره بری و استفاده کنیم. البته در صورتی که مجوز مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری کسب می شود.
او همچنین در راهکار غیره ای جهت حل مشکل آن نیروهای حقالتدریسی به آنها پیشنهاد کرد در فراخوان شهریورماه شرکت کرده تا در صورت کسب امتیازات مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری و همچنین معرفی از سوی وزارت به دانشگاه در اولویت استخدام قرار گیرند.
رییس دانشگاه فنی و همچنین حرفهای در عین حال از آمادگی جهت تشکیل جلسه با نمایندگان آن نیروهای حقالتدریسی خبر داد و همچنین گفت: میقدرت با تشکیل جلسهای با آن نمایندگان راهکارهای احتمالی موجود را بررسی کردن و همچنین به نظر مشترک رسید البته آنچه مشخص می باشد آن می باشد که نمایش تجمع، جمعآوری نامه و همچنین امضا راهکار حل مشکل نیست.
نقل از: راضیه علیپور
انتهای پیام
http://www.phdl.net/phd-test-news-site/%D8%AD%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85-2-10010
جدید و تو و تازه ترین خبرهای در مورد آزمون دکتری : حقالتدریسان جا مانده از استخدام…