خانه / اخبار آزمون ها / آزمون دكتراي تخصصي / راه حل جلوگیری از پایان نامه فروشی، دموکراتیزه کردن فضای علم است

راه حل جلوگیری از پایان نامه فروشی، دموکراتیزه کردن فضای علم است

راه حل جلوگیری از پایان نامه فروشی، دموکراتیزه کردن فضای علم می باشد

رشد حجم عظیمی از مراکز پایان نامه نویسی درون و همچنین بیرون از ساختار آموزش عالی همچنین و علاوه برآنکه نشان دهنده تقاضای فزاینده آن محصولات از سوی دانشجویان و همچنین دانشگاهیان می باشد، از تغییر جایگاه پژوهش و همچنین فعالیت علمی و همچنین ارزش واقعی آن هم در ساختار آموزش عالی و همچنین نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی حکایت دارد و همچنین آن خطر بزرگی می باشد که در سطح بالاتر مسیر پیشرفت و همچنین توسعه کیفی کشورمان را نشانه رفته می باشد.

آرش حیدری،‌ پژوهشگر برجسته و همچنین دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با روزنامه نویس و خبرنگار سرویس دانشگاهی ایسنا، در آن باره و همچنین در خصوص چالش های اصلی پژوهش و همچنین فعالیت علمی در ساختار آموزش عالی کشور و همچنین دیگر قسمت و بخش های جامعه گفت: نمی قدرت با صدور بخشنامه و همچنین نصیحت های اخلاقی مانع از فعالیت آن مراکز شد و همچنین پژوهش را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

او همچنین با توصیف جایگاه فعلی پژوهش و همچنین فعالیت های پژوهشی در ساختار آموزش عالی و همچنین دیگر نهاد ها راه حل را در نحوه مواجهه ما با پژوهش جستجو کرد و همچنین براین باور می باشد که با توزیع عادلانه فرصت‌های هویتی و همچنین اقتصادی و مالی و همچنین اقتصادی و همچنین نقشی در بین پژوهشگران می قدرت آن شرایط را بهبود بخشید.

با صدور نصیحت اخلاقی بخشنامه، دستور و همچنین امثالهم هیچ کاری از پیش نمی‌رود

به نقل از ایسنا حیدری بابیان آنکه یک وجه آن بعد ساختاری حجم انبوه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین حجم کم اساتید دانشگاه می باشد،‌ اظهارکرد: فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می‌کنم نوک پیکان انتقاد ما بایستی و حتما به سوی اساتید و همچنین افراد هیات علمی گرفته می شود تا زمانی که به صورت ریشه‌ای با مساله افراد هیات علمی که اجتماعات علمی و همچنین جامعه را تشکیل می‌دهد برخورد نکنیم نمی‌توانیم به معظلات و مسائل و مشکلات و همچنین چالش‌های پژوهشی بپردازیم.

پژوهشگر برجسته دانشگاه علامه ادامه داد: بعضی از اساتید و همچنین افراد هیات علمی پایان‌نامه‌هایی که در حیطه تخصصی آنها نیست را هدایت می‌کنند. همچنین اساتید حجم انبوهی تز دکتری و همچنین ارشد را در یک بازه یک ساله راهنمایی می‌کنند و همچنین با افتخار از آن هم یاد می کنند در حالی که ارتباط استاد با دانشجو در آن فرآیند به ترمی یک بار محدود شده و همچنین ارتباط خیلی زیاد کمی با دانشجویان دارند و همچنین آن اولین مشکل می باشد.

او همچنین با اشاره به آنکه مساله ما وجود یک ساختار استثمار علمی و همچنین نقدناپذیری افراد هیات علمی و همچنین الگوی جذب نیروهای پژوهش در دانشگاه و همچنین تمام مراکز پژوهشی می باشد، اظهارکرد: بنابراین فرد جهت گریز و فرار از فشار ساختاری در نهاد علم به سمت خرید و همچنین فروش پایان‌نامه می‌رود.

حیدری با طرح آن سوأل مبنی براینکه چه افرادی در بنگاه‌های خرید و همچنین فروش پایان‌نامه‌ها فعالیت می‌کنند و همچنین پایان‌نامه می‌نویسند، گفتن کرد: من فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می کنم نخبه‌ترین نیروهای پژوهشی در آن بنگاه‌های خرید و همچنین فروش پایان‌نامه حضور دارند.

او همچنین درهمین باره افزود: من فردی را می‌شناسم که به دلیل معظلات و مسائل و مشکلات اقتصادی و مالی در طول یک ماه دو تز کارشناسی ارشد می‌نویسد بنابراین طبعا آن فرد خیلی زیاد توانا می باشد ولی باید توجه داشت ساختار جذب ما چه کرده که آن اشخاص نخبه را به سوی بازار غیررسمی پژوهش پرتاب کرده می باشد.

دانشجوی دکتری دانشگاه علامه در ادامه اظهار داشت: در چنین شرایطی دانشجوی ناشی که در فضای علمی حضور دارد به فرد متبحری که در بنگاه فروش پایان‌نامه حضوردارد رفت و آمد و مراجعه می کند. بنابراین بسیاری از تحقیقات و همچنین متون علمی در یک فضای غیررسمی و همچنین از سوی افرادی که هیچ تعهد علمی و همچنین اخلاقی نسبت به آن هم ندارند تولید می می شود و همچنین درنهایت آن پژوهش‌ها به فرآیند کپی‌پیست تنزل می‌یابد.

او همچنین ادامه داد: و همچنین به همین دلیل می باشد که پژوهشگر راستین ما به سوی دفاتر فروش پایان‌نامه پرتاب می‌می شود و همچنین پژوهشگر ناشی ما در مراکز پژوهشی و همچنین نهادهای علمی فعالیت می‌کند.

حیدری با اشاره به آنکه آن آسیب در فضای کتب انتشاریافته هم وجود دارد،‌گفت: در ساختار نشر ما هم تعداد انبوهی کتاب وجود دارد که محتوای آن هم شامل مباحث و مطالب کپی شده وبلاگ هاست. همچنین و علاوه بر آن بعضی از پژوهشگران که در دانشگاه حضور دارند با جمع‌آوری تحقیقات دانشجویان و همچنین سرهم‌بندی آن هم مباحث و مطالب کتابی را چاپ و همچنین روانه بازار می‌کنند.

او همچنین با تأکید براینکه با صدور نصیحت اخلاقی بخشنامه، دستور و همچنین امثالهم هیچ کاری از پیش نمی‌رود، گفت: بنابراین در چینن شرایطی تو نمی‌توانید با یک برخورد اخلاقی آن هم هم اخلاق در معنای فردی، فعالان مراکز پایان نامه نویسی را از انجام آن کار بازدارید زیرا و به درستی که آنها در بازارهای غیررسمی از آن طریق تامین معاش می‌کنند.

در علوم انسانی هیچ نسبت وثیقی بین اجتماع و همچنین پژوهش پیدا نمی‌کنید

به نقل از ایسنا پژوهشگر برجسته دانشگاه علامه در پاسخ به سوال دیگر ما درمورد معضل عدم انطباق موضوعات پایان‌نامه ‌و همچنین تحقیقات دانشگاهی با چالش‌های جامعه و همچنین ضرورت‌های نهاد آموزش عالی، گفت: موضوع عدم‌انطباق موضوع تحقیقات با چالش های پیش روی جامعه در حوزه علوم انسانی از حوزه علوم و همچنین مهندسی و همچنین تجربی جدی‌تر می باشد.

او همچنین ادامه داد: در حوزه علوم فنی و همچنین علم پزشکی جدید پژوهش تا حد بسیاری نسبت وثیق‌تری با زندگی شهروندان و مردم شهر دارد و همچنین در جهت حل بحران‌های فرهنگی و اجتماعی گام برمی دارد ولی باید توجه داشت در علوم انسانی هیچ نسبت وثیقی بین اجتماع و همچنین پژوهش پیدا نمی‌کنید.

حیدری یکی از مهم ترین دلایل مهم آن امر را مواجهه سیاست‌زده با علوم انسانی دانست و همچنین اظهارکرد: زمانی که در روند اجرای پژوهش قرار می‌گیرید با قید و همچنین بندهای ایدئولوژیک مواجه می‌شوید که نمی‌توانید خیلی از مسائل عینی زندگی معمول جامعه بپردازید بنابریان اینجا یک بن بست، اتفاق می‌افتد که سبب می‌می شود موضوع پژوهش‌ها در حوزه علوم انسانی با واقعیت‌های جامعه فاصله بسیاری پیدا کند.

دانشجوی دکتری دانشگاه علامه درهمین باره افزود: نقطه دوم ایزوله بودن فضای علم ایران به خصوص در حوزه علوم انسانی در مواجهه با فضای جهانی می باشد که باعث عدم ارتباط با اجتماعات علمی جهانی و همچنین بین‌المللی می‌می شود.

دلیل دور بودن پژوهش از واقعیت جامعه نحوه مواجهه ما با پژوهش می باشد

حیدری بابیان آنکه غلبه منطق بازار بر فضای پژوهش سومین عاملی می باشد که سبب می‌می شود پژوهش‌ها در حکم تولید دخل و درآمد تنزل پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: آن مساله ما را به آن نقطه هدایت می‌کند که علوم موجود در دانشگاه‌ها به خصوص علوم انسانی تنها جهت خالی نبودن عریضه می باشد و همچنین تو هیچ پیوند مشخصی بین بررسی علم انسانی و همچنین اداره مملکت در سطوح کلان، میانی و همچنین خرد نمی بینید.

او همچنین با انتقاد از آنکه نتایج پژوهش های بسیاری که انجام شده نه نشر یافته شده و همچنین نه عملی می می شود،‌ گفت: بنابراین دلیل دور بودن پژوهش از واقعیت جامعه به دلیل کم‌کاری و همچنین زشت بودن پژوهش نیست به دلیل نحوه مواجهه ما با ساختار حاکم بر نهاد پژوهش می باشد که از منطق بازار، مدرک و همچنین سیاست‌زدگی تبعیت می‌کند.

دانشجوی دکتری دانشگاه علامه با اشاره به آنکه تاکید بر اصولی و کاربردی کردن در حالی صورت می‌گیرد ما درک دقیقی از معنای اصولی و کاربردی کردن نداریم، خاطرنشان کرد: بدون وجود پژوهش‌های بنیادین نمی‌قدرت تحقیقات اصولی و کاربردی انجام داد.

او همچنین درهمین باره ادامه داد: سابقه تاسیس علوم فرهنگی و اجتماعی و همچنین جامعه شناسی بیش از نیم قرن نیست ولی باید توجه داشت دراین مدت چند پژوهش بنیادی در مورد شناخت اوضاع بین انسان ایرانی در زیست جهان در تاریخ او انجام شده می باشد؟ بنابراین زمانی که پژوهش‌های بنیادین صورت نمی‌گیرد واضح می باشد که پژوهش‌های اصولی و کاربردی هم ساخته یا ایجاد نمی‌می شود.

راه‌حل، دموکراتیزه کردن فضای علم می باشد

او همچنین با گفتن آنکه دخالت هنجارهای اخلاقی، هنری و همچنین دیگر هنجارها از مکان‌ها و همچنین نهادهای دیگر در دانشگاه موانعی جهت انجام یک پژوهش واقعی ساخته یا ایجاد می‌کند،‌ اظهارکرد: در یک تعبیر کاملا علمی بایستی و حتما گفت راه‌حل، دموکراتیزه کردن فضای علم، علم و همچنین نهادعلم می باشد.

حیدری درهمین مورد ادامه داد: دموکراتیزه کردن یعنی آنکه تمام فرآیندهای جذب اختصاص بودجه، پژوهش و همچنین امثالهم شفاف باشد، دانشجو ولی نعمت دانشگاه باشد و همچنین نهاد علم از سایر خرده نظام‌های موجود در جامعه استقلال نسبی داشته باشد و همچنین به صورت مستقل هنجارها و همچنین قواعد حاکم بر نهاد خود را مشخص کردن و همچنین تدوین کند.

دانشجوی دکتری دانشگاه علامه با اشاره به آنکه هنوز دانشگاه‌های ما چنین اختیاری ندارند،‌ افزود: دانشگاه‌ها هنوز اختیاری در مشخص کردن انتخاب ریاست دانشگاه خود ندارند، ارزیابی دانشجویان، اساتید و همچنین پژوهشگران در دانشگاه تنها براساس قواعد علمی باشد، نظرسنجی دانشجویان نشر یافته شده نمی‌می شود، و همچنین هیچ‌کس به نتایج آن هم توجه نمی‌کند و همچنین در فرایند برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی از نتایج آن هم بهره بری و استفاده نمی کند.

پژوهشگر برجسته دانشگاه علامه مواجهه تیم‌های علمی با پژوهش را یکی دیگر از معظلات و مسائل و مشکلات سرراه پژوهش در دانشگاه‌ها دانست و همچنین درهمین باره اظهارکرد: به جرات می‌قدرت گفت دانشجویان در انتخاب موضوع و همچنین استاد راهنمای خود آزادی مناسبی ندارند. در واقعیت و حقیقت دانشجوی تحصیلات تکمیلی مجبور می‌می شود خود را با فضای ذهنی حاکم بر تیم‌های علمی موجود در دانشگاه‌ها انطباق دهد و همچنین در خیلی از موارد دانشجویان مجبور می‌شوند در مورد موضوعاتی بررسی کنند که هیچ علاقه ذهنی و همچنین قلبی به آن هم ندارند.

او همچنین ادامه داد: مشکل دوم آن می باشد که تیم به صورت حلقه‌های بسته درآمده‌اند و همچنین با وجود آنکه آیین‌نامه‌ها به دانشجویان اجازه می‌دهد استاد راهنمای خود را از میان اساتیدی که در تمام دانشگاه‌های کشور فعال خواهند بود انتخاب کند ولی باید توجه داشت افراد تیم مانع می‌شوند.

حیدری با اشاره به آنکه مشکل سوم که مهم‌ترین مشکل موجود می باشد، معظلات و مسائل و مشکلات اقتصادی و مالی می باشد،‌ گفت: گرندهای پژوهشی تنها و فقط به اساتید و همچنین افراد هیات علمی اختصاص داده می‌می شود و همچنین به قوه پژوهشی خارج از آن حوزه هیچ کمک اقتصادی و مالی اختصاص داده نمی‌می شود.

او همچنین با طرح آن سوال که گرند پژوهشی دانشگاه‌های پهناور و بزرگ کشور صرف فعالیت های تحقیقاتی می می شود یا آنکه به خرید تجهیزات اختصاص داده می‌می شود، ادامه داد: یک پژوهش ساده نیازمند جمع‌آوری ۴۰۰ پرسشنامه می باشد که حداقل مبلغ مورد مستلزم و نیاز جهت آن امر حدود دومیلیون می باشد آن درحالیست که ازسوی دانشگاه هیچ کمکی به دانشجو نمی‌می شود بنابراین در چنین شرایطی دانشجو مجبور به داده‌سازی می‌می شود.

توزیع ناعادلانه فرصت ها عامل فرارنخبگان می باشد

دانشجوی دکتری دانشگاه علامه درادامه گفتن کرد: هنگام و زمانی که همه آن موارد را در کنار هم قراردهیم می‌بینیم که توزیع ناعادلانه فرصت‌های هویتی و همچنین اقتصادی و مالی و همچنین اقتصادی و همچنین نقشی در بین پژوهشگران می باشد که باعث می‌می شود پژوهشگر محیط خود را عوض کند و همچنین گریز و فرار نخبگان اتفاق می‌افتد.

او همچنین برعدم غلبه هنجارهای علمی در مکانیزم توزیع فرصت‌ها هم به عنوان یکی دیگر از مواردی که به شرایط موجود دامن می‌زند، تأکیدکرد و همچنین درهمین خصوص گفت: بایستی و حتما امکانات تحصیل جهت تمام دانشجویان از هر ملیت و همچنین نژاد و همچنین مذهبی فراهم باشد، فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و همچنین برخورد مناسبی با دیدگاه‌های فکری متکثر صورت‌گیرد و همچنین درنهایت آنکه امکان غلبه الگوی سیاسی و همچنین ایدئولوژیک بر علم فراهم نشود.

حیدری در پایان تأکید کرد: تا زمانی که آن اتفاقات نیفتد و همچنین در همه روندها در دانشگاه‌ها شفافیت وجود نداشته باشد و همچنین همه داده‌های اقتصادی، علمی پژوهشی الگوی جذب هیات علمی نظرسنجی‌های دانشجویی را در اختیار همه قرار ندهند و همچنین فرصت‌های علمی، هویتی و همچنین اقتصادی برابر توزیع نشود تا صد سال شمسی بعدی هم پژوهش هیچ نسبتی با فضای کشور نخواهد داشت.

انتهای پیام

http://www.phdl.net/phd-test-news-site/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%8C-%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1-9285
جدید و تو و تازه ترین خبرهای جدید در مورد آزمون دکتری : راه حل جلوگیری از پایان نامه فروشی، دموکراتیزه کردن فضای علم می باشد

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

اعلام زمان و همچنین محل مصاحبه ۱۴۳ رشته آزمون دکتری آزاد

اعلام زمان و همچنین محل مصاحبه ۱۴۳ رشته آزمون دکتری آزاد ریاست مرکز سنجش و …

سوپروب close
خرید بک لینک