خانه / مقالات / روش عملکرد موتور های انژکتوری

روش عملکرد موتور های انژکتوری

روش عملکرد موتور های انژکتوری
30739 1352489150 روش  عملکرد موتور های انژکتوری
خرید لوازم یدکی خودرو

چگونگی عملکرد موتورهای انژکتوری بنزینی(پراید)

یکی از مهترین مسایلی که همیشه مورد توجه بوده کم شدن استفاده سوخت کم کردن آلایندگی موتورها مصرف بهینه بوده به همین خاطر طراحان خودروها چه در طراحی موتور و چه در طراحی بدنه همیشه این مسائل را در نظر دارند.
در همین راستا یکی از دستاوردها با اهمیت خودروسازان در دهه ۹۰ میلادی طراحی تولید موتورهای EGI بود که این موتورها در کشورهای پیشرفته سریع جای موتورهای کاربراتوری را گرفت .

موتور EGI یا انژکتوری

کلمه EGI مخفف Electronic Gasoline Injection به معنای تزریق الکترونیکی سوخت است .طرز کار اصلی این سیستم مصرف از مخلوط بهینه سوخت هوا در شرایط کارکرد مختلف موتور و بستگی به شرایط است که علاوه بر کم شدن مصرف سوخت باعث افزایش قدرت و کم شدن قابل توجه گازهای آلاینده هوا نیز می گردد .
به طور مثال یک موتور ۱۳۰۰سی سی معم ولی در شرایط مطلوب دارای قدرتی در حدود ۶۰تا ۷۰اسب بخار با استفاده ۹ تا ۱۱لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست اما موتور پراید انژکتوری با گنجایش حدود ۱۳۰۰سی سی دارای قدرتی در حدود ۷۰ اسب بخار هست و مصرفی در حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست . به علاوه میزان آلایندگی این موتور از یک موتور کاربراتوری ۱۰۰۰ سی سی کمتر هست . چنین اختلاف فاحشی در قدرت میزان استفاده به این علت است که بازده موتور بستگی کاملی به نسبت هوا سوخت دارد . در یک موتور کاربراتوری در شرایط مختلف رانندگی نسبت سوخت و هوا ثابت است و فقط با دستکاری مکانیکی می توان آن را تغییر داد ولی فرق اصلی موتور انژکتوری در همین جاست که با تذکر به شرایط مختلف ،بار زیاد ،استارت سرد ،شتاب مثبت منفی نسبت سوخت و هوا همواره در بهترین شرایط قرار دارد.

نحوه عملکرد انژکتور

انژکتور به سه پارت اصلی تقسیم می شود.
۱-سیستم مربوط به هوای ورودی به موتور
۲- سیستم سوخت رسانی
۳-سیستم کنترل که حاوی یک کامپیوتر مرکزی که به اختصار PCM ECU نامیده میشود و تعدادی سنسور برای معین کردن وضعیت موتور .

سیستم هوای ورودی :

هوای ورودی ابتدا از مجرایی قدیم وارد محفظه فیلتر می شود و سبعد از مجموعه دریچه گاز می گذرد پدال گاز به دریچه گاز متصل است یک سنسور به دریچه گاز متصل است میزان فشرده شدن پدال گاز را به ECU گزارش می نماید .

موتور پله ای در این مجموعه مستقل از پای راننده هوا را با فرمان ECU در مواقع لزوم کم یا افزایش می دهد. .

هوا بعد از عبور از دریچه گاز وارد مخزن آرامش می شود در این محفظه نوسان فشار هوا از بین رفته و میزان دمای آن خلا موجود در محفظه اندازه گیری می شود . پس هوا در اختیار سیلندری که در حال مکش است قرار می گیرد . به این ترتیب هوا وارد منیفولد سیلندر در حال مکش شده درست قبل از ورود به سیلندر میزان سوخت مورد نیاز که توسط ECU کنترل می شود از سوزن انژکتور با فشار تزریق می شود سوخت در این حالت به صورت پودر در می آید.

و پس مخلوط سوخت هوا وارد سیلندر می شود. طراحی مسیرهای جریان هوا به گونه ای صورت گرفته که کمترین میزان فشار و نوسان یا پایداری را در مساوی جریان هوا داشته باشد.

سیستم سوخت رسانی :

سیستم سوخت رسانی عملیات تامین سوخت مورد نیاز جهت مخلوط شدن با هوا با نسبت فشار معین انجام می دهد کامپیوتر مرکزی بر طبق اطلاعات به دست آمده از سنسورها میزان سوخت بهینه را محاسبه می کند و سیگنالهای فعال کننده را به انژکتورها ارسال می کند. ( توجه داشته باشید که میزان سوخت با کم و زیاد کردن کار کرد سوزن انژکتور انجام می شود نه کم زیاد شدن فشار سوخت یا افزایش باز شدن دهانه سوزن ) در اولین وهله تامین سوخت پمپ بنزین به وسیله سیگنال ارسالی از کامپیوتر مرکزی (ECU) فعال می شود .

پمپ بنزین اکثرا در کنار باک و یا در بعضی از مد ها برای کاهش صدا در داخل باک کار گذاشته می شود . ( در بیشتر خودروهای ان‍ژکتوری ی که سوئیچ را روشن می کنید صدای پمپ به روشنی قابل شنیدن است که در صورتی که بعد از مدت کوتاهی موتور را روشن نکنید با تامین فشار مورد نیاز بنزین در پشت انژکتورها پمپ خاموش می شود )

بنزین مکیده شده ابتدا از یک فیلتر ذرات درشت که در باک نصب شده عبور می کند پس با عبور از فیلتر بسیار ظریف به سمت انژکتورها هدایت می شود .

قبل از وهله تزریق توسط یک رگلاتور فشار آن تنظیم می شود .
عمل تزریق سوخت بوسیله انژکتورها به صورت الکترومغناطیسی به وسیله سیگنال ارسال شده بوسیله ECU به سیم پیچ داخل انژکتور صورت میگیرد که بعد رسیدن سیگنال به سیم پیچ باعث مغناطیسی شدن آن و باز شدن دهانه نازل و تزریق بنزین می شود .

توجه داشته باشید که میزان باز شدن دهانه نازل همیشه ثابت است و میزان سوخت به وسیله مدت زمان باز بودن دریچه نازل صورت می گیرد این وقت توسط ECU کنترل می شود و دقیقا مطابق با دور موتور است .این سوخت پشت سوپاپ ورودی هرسیلندر به هوا ی در حال ورود تزریق می شود .

واحد باز بینی موتور(ECU)

واحد باز بینی موتور که با نام دیگری یعنی سیستم مدیریت موتور (Engine Management System) نیز شناخته میشود, قطعه ای الکترونیکی است ,اساسا یک محاسبه کننده و بخشی از سیستم درونی احتراق موتور است که سیگنالهای متعددی را در موتور می خواند واز آن اطلاعات, برای کنترل سیستم احتراق مصرف میکند.
این وسیله کنترل کننده دقیق عملیات موتور, بهینه کننده مصرف سوخت( ولی نه بطور مستقیم) برای ایجاد قدرت بیشتر موتور در نهایت ایجاد کننده شرایطی جهت آلودگی کمتر محیط زیست توسط موتورهای دارای این مزیت نسبت به نسل اولیه موتورها (موتورهای با سیستم کاربراتوری) است.
ECU به دلیل درگیری تنگاتنگ با عملیات موزون موتور ( درحد میلی ثانیه به میلی ثانیه) میتواند نتایج مختلفی به همراه داشته باشد که موتورهای کاربراتوری فاقد انجام آن هستند ؛ از قبیل:

▪ کم شدن مصرف سوخت

این سیستم همه اطلاعات ضروری کارکرد موتور ( مثل سرعت موتور، بار موتور، درجه گرما ، میزان گشودگی دریچه گاز ) را جهت تطابق دقیق شرایط کارکرد دینامیکی یا ساکن معین کرده بدینوسیله میزان دقیق سوخت مورد نیاز موتور را تحت شرایط معین شده تامین می نماید .

▪ افزایش بازده موتور

این سیـستم آزادی عمل زیادتری را جهت پر شدن کامل سیلندر ( بازده اندازه ) و با گشتاور بالاتر فراهم می کنند . این عمل باعث افزایش توان خروجی نیز اصلاح نمودار گشتاور خواهد شد . چنین قابلیت تطابق با سیستم های اندازه گیری جداگانه سوخت و هوا را هم دارا است .

قابلیت شتابگیری سریع

همه سیستم های انژکتوری را با تغییرات بار موتور در هر شرایط کارکرد بدون هیچ وقفه‌ای مطابقت می دهند . .

قابلیت استارت خوبتر در هوای سرد

میزان دقیق سوخت مطابق با درجه گرما موتور و سرعت استارت معین گردیده امکان استارت سریع پایداری سیستم موتور در دور آرام را فراهم می نماید . در فاز گرم شدن موتور سیسـتم دقیقا از میزان معین ی سوخت جهت راه اندازی سیسـتم در پاسخگویی به نیاز دریچه گاز در تامین کمترین میزان مصرف سوخت استفاده می کنند.

آلودگی خروجی کمتر

در این سیـستم مخلوط سوخت – هوا تاثیر مستقیمی بر گازهای خروجی از اگزوز خواهد داشت . دقت کارکرد سیسـتم های امکان ثابت نگهداشتن شکل مخلوط سوخت – هوا را فراهم آورده است .

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

افزایش کامنت فارسی اینستاگرام

افزایش کامنت فارسی اینستاگرام نحوه افزایش کامنت فارسی اینستاگرام -اگر به فکر افزایش کامنت فارسی …

سوپروب close
خرید بک لینک