خانه / مقالات / نکاتی مهم برای انتخاب رشته — در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید

نکاتی مهم برای انتخاب رشته — در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید

در مقاله ای که در ادامه مطلب براتون گذاشتم با روش انتخاب رشته آشنا می شوید مفاهیم به کار برده شده از قبیل دوره های روزانه و رشته های تحصیلی مناطق محروم دوره های شبانه و دوره های نیمه حضوری و دوره های مجازی یا آموزش الکترونیکی و دوره های بین المللی و دوره های دانشگاه پیام نور و رشته های تحصیلی مؤسسات غیر انتفاعی را کاملا باهاشون آشنا می شوید . نکات با اهمیت دیگری بهتون گفته میشه تا آگاهانه گزینش رشته بکنید

url 13 نکاتی مهم برای انتخاب رشته — در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید
بورسیه تحصیلی

بالاخره کنکور تمام شد و هنوز یک وهله با اهمیت دیگر برای ورود به آموزش عالی باقی مانده است؛ وهله ای که به اندازه کنکور اهمیت دارد؛ وهله ای که اگر درست از آن نگذریم تمام زحمات شما را بر باد خواهد داد؛ وهله ای که در آن درس خواندنی وجود ندارد، ولی نیاز به ارزیابی و بررسی زیاد دارد. غلط بزرگ برخی این است که ارزش گزینش رشته را درک نمی کنند یا به اندازه کافی برای آن زمان و انرژی صرف نمی کنند.

داوطلبان بعد از دریافت کارنامه خود ابتدا به دنبال درصد های کسب شده در هر درس و نمرات تراز و رتبه خود هستند . اولین سؤال آن ها این است که با این رتبه در کدام دانشگاه، شهر یا رشته شانس قبولی دارم؟ آیا می توانم در شهر یا رشته مورد نظر خود قبول شوم؟ در سال قدیم ، داوطلبان مشابه شرایط من کجا قبول شدند؟ و سؤالات مشابه دیگری که ذهن داوطلب را به مشغول می نماید . هدف این است که داو طلب را از هم اکنون نسبت به فرآیند تعیین رشته آگاه کنیم مراحل مختلف فرآیند تعیین رشته را به او نشان دهیم تا آگاهانه نسبت به انجام آن کار نماید.

تعیین رشته را به دو دلیل باید انجام دهید:

اول این است که برای ورود به روش عالی باید رشته مورد نظر را گزینش بکنید ؛ در غیر این صورت نمی توانید وارد دانشگاه شوید. در واقع سازمان سنجش برای شما تعیین رشته نمی نماید ، بلکه شما تان باید این کار را انجام دهید؛

دوم، با گزینش رشته هدف خود را از تعیین رشته معین می بکنید . داوطلبان اهداف مختلف ی برای تعیین رشته دارند. برخی صرفاً می خواهند وارد دوره آموزش عالی شوند فرقی بسیاری بین رشته ها برای آن ها وجود ندارد. این افراد اگر چه به گاهی از رشته ها گرایش دارند، ولی رشته های دیگر برایشان مناسب است.

تعداد دیگری برای اخذ مدرک دانشبعضی این کار را انجام می دهند. آن ها در نظر ندارند استفاده ای از مدرک دانشبرخی بکنند، بلکه فقط داشتن مدرک برای آن ها با اهمیت است.

گروه دیگر، انگیزه ای مالی دارند. آن ها به دنبال کسب در آمد داشتن زندگی نسبتاً مرفه هستند و در واقع آینده اقتصادی برای آن ها ارزش بسیاری دارد. تعداد دیگری هستند که به دنبال رضایت اطرافیان بخصوص خانواده می باشند . آن ها خودشان رشته را تعیین نمی کنند؛ بلکه ا طرا فیان برای آن ها رشته را تعیین می کنند هدف داو طلب جلب نظر افراد دیگر است .

گاهی هم داوطلبان افرادی را در اطراف می بینند که در حرفه خاصی موفق بوده اند تمایل دارند که مانند آن ها باشند به همین دلیل رشته این افراد را هم برای خود گزینش می کنند؛ به عنوان مثال، پرستیژ اجتماعی یا قدرتی که آن شغل به فرد می دهد، باعث می شود که داوطلب به دنبال رسیدن به آن شرایط، رشته دانشگاهی خود را منطبق بر نیل به آن آرمان گزینش نماید .

توانایی فرد انگیزه خوب ی برای تعیین رشته دانشبرخی است . چنانچه داو طلبی در رشته خاصی توانایی یا استعداد خاصی داشته باشد، بهتر ی برای تعیین آن رشته دارد. علاقه فردی هم، انگیزه بهتر ی برای انتخاب رشته خاصی می تواند باشد. اما منظور از علاقه فردی، تمایل داوطلب به یک رشته بدون در نظر داشتن عوامل اجتماعی یا اقتصادی آن است .

داوطلبان می توانند رشته خود را با ترکیب چند ذکر شده گزینش کنند. یک رشته ویِژگزینشه می تواند انگیزه های فردی، اجتماعی اقتصادی داوطلب را ارضا نماید با گزینش آن رشته خاص، وی چندین علت را با هم یکجا مالک شود.

داوطلبان می توانند به دلایلی که بر شمردیم و به دلایل دیگری گزینش رشته نمایند؛ ولی بهتر است ابتدا هدف و انگیزه را از انتخاب رشته روشن کنند. در نظر داشته باشید که گزینش رشته، شرایط وضعیت شما را، یعنی شرایط شغلی، وضعیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی، شرایط کاری و… را که بعد از فارغ التحصیلی خواهیم داشت و انتظاراتی را که در این رشته از شما دارند، معین می نماید ؛ به عنوان مثال، رشته پزشکی در گروه علوم تجربی بسیار مورد توجه داوطلبان این گروه است ایده ال اکثر داوطلبان این گروه، پذیرش در این رشته است . عکس داوطلبان از این رشته، پرستیژ اجتماعی، درآمد بالا ویژگی ها ی دیگر است ؛ ولی اکثر داوطلبان معرفت کافی در مورد شرایط تحصیلی، طول مدت تحصیل و توانمندی برای تحصیل در این رشته ندارند چنانچه هم در این رشته پذیرفته شوند، بعد از مدتی که به واقعیت های این رشته واقف شدند، دلسرد نا امید می شوند.

بعضی از رشته های مهندسی در گروه علوم ریاضی فنی بدین صورت است. رشته هایی نیز هستند که داوطلب در آنها استعداد ضروری را دارد ولی خودش اطلاعی ندارد؛ لذا سعی بکنید رشته های تحصیلی مورد علاقه تان را شناسایی نمایید و انتظاراتی را که در این رشته ها از شما دارند حتی دروسی را که باید در دانشگاه مطالعه کنید، بشناسید و آگاهانه رشته های مورد نظر خود را انتخاب بکنید . یکی از راه های معرفت رشته های دانشگاهی مراجعه به دانشبرخی که رشته مورد نظر در آن تدریس می شود مشاوره با اساتید و یا دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی در رشته مورد نظر است . اکثرا ً در ایامی که به گزینش رشته نزدیک است، دانشگاه ها امکاناتی برای آشنایی بیشتر داوطلبان با رشته های موجود در دانشگاه فراهم می آورند. اگر هم داوطلب، به دانشگاهی مراجعه نماید ، مسلماً افراد مطلع در این زمینه را پیدا خواهد کرد؛ حتی اگر به افراد فارغ التحصیل در رشته های مورد نظر مراجعه بکنید ، اطلاعات بسیار بهتر ی به شما خواهند داد. سازمان سنجش آموزش کشور هم دو کتاب در مورد رشته های دانشبعضی به نام های «معرفی رشته های دانشگاهی» و «فرصت مساوی » به چاپ رسانده است که هر یک به معرفی رشته های دانشگاهی می پردازند. پس قدم بعدی در انتخاب رشته، آشنایی با رشته های دانشگاهی شرایطی است که طی چند سال تحصیل در دانشگاه در انتظار شماست، شرایط ادامه تحصیل در رشته مورد نظر شرایط کاری بعد از فارغ التحصیلی است . هر چه بیشتر اطلاعات در مورد رشته های مورد نظر خود کسب بکنید ، آگاهانه تر می توانید گزینش رشته بکنید و در آینده کمتر با مسائل غیر منتظره بر خورد می بکنید و کمتر از انتخاب پشیمان می شوید.

گزینش شهر محل تحصیل برای داوطلبان ارزش بسیاری دارد. اکثر داوطلبان یا تهران یا شهر محل سکونت را به عنوان شهر محل تحصیل گزینش می کنند. انتخاب شهر دیگر، یعنی تحصیل در شهر دیگری برای چندین سالی که تحصیل ادامه دارد. ممکن است اکنون از ارزش آن مطلع نباشید، ولی بعد از پذیرش در شهر انتخاب ی، اقطعا ل دارد به مشکلات ی بر خورد بکنید که قبلاً هم تصور آن را نکرده اید. تعرفه های خیلی رفت و آمد بین شهر محل سکونت شهر محل تحصیل، اقامت در خوابگاه دانشجویان یا پیدا کردن محل سکونت، اختلاف فرهنگی بین شهر محل سکونت و شهر محل تحصیل، جدا شدن از خانواده امکاناتی که در خانواده فراهم بود و به تنهایی زندگی کردن وبقیه مسائل مشابه، از عبارت این مشکلات است. با آبعضی داوطلبان از این مشکلات آن ها می توانند به سهولت بدون مساله خاصی در شهر به تحصیل خود ادامه دهند؛ ولی برای اکثریت داوطلبان چنین نیست با شرایط جدید ی مواجه می شوند که برایشان خوشایند نیست خود و خانواده خود را دچار درد سر های بسیاری می کنند. برای تعدادی از داوطلبان، تغییر شهر امکان ندارد؛ چون خانواده اجازه تغییر محل تحصیل را به آن ها نمی دهد. این موضوع در بین داوطلبان دختر که پدر آن ها مجوز ادامه تحصیل در شهر دیگری را نمی دهد وجود دارد. بعضی از داوطلبان در شهر های دیگر، دارای امکاناتی (مانند داشتن اقوام در آن شهر) می باشند که سکونت آن ها را آسان می نماید . برای گاهی از داوطلبان شهر های نزدیک به محل سکونت شان مطلوب است می توانند در رفت و آمد بین محل سکونت و مکان تحصیل باشند. مسائل بر شمرده، مسائل ی است که اقطعا ل دارد داوطلب با آن ها مواجه شود و هدف ما آبرخی داوطلب از انتخاب شهر محل تحصیل است . شرایط برای هر داوطلب منحصر به خود اوست از داوطلبی به داوطلب دیگر تفاوت می نماید .

مسائل اقامت در شهری غیر از محل سکونت، حتی با افت تحصیلی دانشجویان همراه خواهد بود. همین دلایل سبب ارائه طرح بومی گزینی در گزینش دانشجو از طرف سازمان سنجش شده است. این طرح سعی دارد داوطلبان را در مکانی نزدیک به محل سکونت پذیرش نماید . هدف این طرح آن است که دانشجویان حتی الامکان در شهر محل سکونت یا نزدیک به محل سکونت ادامه تحصیل دهند تا از مسائل دوری از خانواده، زندگی در خوابگاه، اثرات روانی اجتماعی ناشی از دوری از خانواده، مسائل اقتصادی رفاهی و… بر حذر باشند.

بعد از نام رشته شهر در رشته، نام دانشگاه بیان می شود؛ به عنوان مثال، در شهر تهران چندین دانشگاه وجود دارد. داوطلب با توجه به نام شهر رشته، اکنون به دانشگاهی که این رشته در آن ارائه می شود نیز باید توجه نماید . داوطلب در شهری مثل تهران به کدام دانشگاه می خواهد برود؟ اکثرا ٌ ً در این قسمت داوطلبان چندان مشکلی ندارند؛ چون با دانشگاه ها آشنا هستند جمع آوری اطلاعات در مورد هر دانشگاه که در تهران مستقر است، چندان مساله نیست و اکثر داوطلبان به راحتی می توانند در مورد انتخاب دانشگاه تصمیم بگیرند.

در دفترچه شماره ۲ راهنمای گزینش رشته تحصیلی آزمون همه ی که توسط سازمان سنجش روش کشور در انتخاب رشته منتشر می شود. رشته های تحصیلی در دوره های مختلف به دو دسته متمرکز و نیمه متمرکز تقسیم شده است.

رشته های متمرکز رشته هایی می باشند که نتایج آن ها در شهریور ماه اعلام می شود اکثر رشته های دانشبعضی بهروش متمرکز هستند . رشته های نیمه متمرکز رشته هایی می باشند که علاوه بر آزمون همه ی، نیاز به مصاحبه یا معاینه یا مجموعه در آزمون جدا گانه ای دارند؛ به عنوان مثال، رشته تربیت بدنی از نوع رشته های نیمه متمرکز است که نیاز به معاینه پزشکی مجموعه در امتحانات ویِژگزینشه این رشته دارد. نتایج رشته های نیمه متمرکز اکثرا ً ۱۰ روز یا دو هفته بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون همه ی در نیمه دوم شهریور ماه یا اقطعا لاً در دهه اول مهر ماه به صورت چند مساوی ظرفیت اعلام می شود. داوطلبان باید هوشیار باشند که در امتحانات مربوط به این رشته شرکـت کنند.

اکثرا ٌ ً اکثر واجدان گزینش رشته، داوطلب گزینش رشته در دوره های روزانه هستند . دوره های روزانه، دوره هایی هستند که کلاس های آن ها به صورت معمول در طی روز برگزار می شود داوطلبان طرفدار هستند که رشته های خود را از این دوره گزینش کنند. در جداول مندرج در دفترچه شماره ۲ ( آموزش انتخاب رشته های تحصیلی آزمون همه ی ) کد رشته ها همراه با نام رشته، گرایش رشته و ظرفیت هر رشته، جنس پذیرش در آن رشته در صورت لزوم توضیحات مربوط به رشته درج شده است. در واقع اطلاعات مورد نیاز داوطلب که حاوی رشته، شهر، دانشگاه است ، در این جداول معین شده است و تذکر بکنید که برای هر رشته یک عدد به نام کد رشته درج شده است که در مراحل بعدی به آن خواهیم پرداخت. رشته ها، شهر ها و دانشگاه های مطلوب برای داوطلبان در دوره هر روز است .

در دفترچه راهنمای انتخاب رشته بعد از انتها رشته های تحصیلی دوره روزانه، رشته های تحصیلی مناطق محروم که دارای شرایط ویِژگزینشه است معرفی شده است؛ به داوطلبان پیشنهاد می شود که از این شرایط آگاه شوند. رشته های تحصیلی کاردانی مراکز تربیت معلم نیز دارای شرایط مندرج در این دفترچه است که شبیه رشته های تحصیلی مناطق محروم، داوطلبان باید از آن ها اطلاع حاصل کرده و پس مبادرت به گزینش رشته نمایند. دوره های هر روز دارای رشته های تحصیلی به صورت نیمه متمرکز بوده که قبلاً آن ها را ارزیابی نمودیم؛ همین طور مراکز تربیت معلم دارای رشته های نیمه متمرکز هستند .

در این جا معرفی دوره های هر روز به انتها می رسد معرفی رشته های تحصیلی دوره های شبانه شروع می شود. همان گونه که از اسم این دوره ها معین است، کلاس های آن در ساعات مورد نظر دانشگاه ها و مؤسسات راهنمای عالی تشکیل می شود و ممکن است با ساعات کلاس های دوره هر روز مفرق باشد و دارای شهریه می باشند . بعضی از رشته های مطلوب مورد نظر داوطلبان در دوره های شبانه است . قطعا ً این رشته ها را تحقیق کرده و با توجه به شهر و دانشگاه رشته های مورد نظر خود را گزینش بکنید . رشته های دوره شبانه دارای شرایطی می باشند که ممکن است با دوره هر روز مفرق باشد؛ پس به این شرایط توجه بکنید .

چند سالی است که دوره های نیمه حضوری در دانشگاه ها راه اندازی شده است که تعداد محدودی رشته و دانشگاه در این دوره ها دانشجو می پذیرند. همان گونه که از اسم این دوره ها بر می آید. تعداد کلاس های آن محدود بوده و دانشجو صرفاً در کلاس ها برای رفع اشکال حاضر می شود. شرایطی هم برای این دوره در دفترچه شماره ۲ ذکر شده است که داوطلبان باید آن ها را مطالعه کنند.

در دوره های مجازی یا روش الکترونیکی ، همان گونه که از اسم آن ها بر می آید، دانشجویان از رایانه و اینترنت مصرف می کنند و از این طریق با استادان رابطه بر قرار می کنند در کلاس شرکـت می نمایند؛ لذا داوطلبان باید دارای رایانه اینترنت پر سرعت باشند.بقیه ضوابط این دوره ها در دفترچه شماره ۲ ذکر شده است.

دوره های بین المللی، دوره هایی می باشند که دانشجویان برای ادامه تحصیل در داخل کشور با همکاری دانشگاه های خارج از کشور، ادامه تحصیل می دهند. پذیرش دانشجو در این دوره ها بهآموزش نیمه متمرکز بوده و داوطلبان باید شرایط و ضوابط موسسات ذی ربط را در دفترچه شماره ۲ آموزش گزینش رشته های تحصیلی آزمون همه ی بررسی کنند.

دوره های دانشگاه پیام نور دارای تعداد بسیاری رشته با ظرفیت های مناسب است بسیار مورد توجه داوطلبان است. در این دوره ها، بر خلاف دوره های دیگر، گزینش رشته باید بر حسب محل اقامت یا اشتغال باشد؛ لذا داوطلبان با توجه به محل اقامت یا اشتغال خود با در نظر گرفتن جداول مندرج در دفترچه شماره ۲، رشته های را انتخاب می نمایند و داوطلب نمی تواند هر مرکز یا واحد دانشبعضی را انتخاب نماید، بلکه از مراکزی رشته های را گزینش می نماید که در محل اقامت یا اشتغال وی باشد. دانشگاه پیام نور دارای رشته نیمه متمرکز تربیت بدنی علوم ورزشی نیز است که همان ضوابط رشته های نیمه متمرکز را دارد.

رشته های تحصیلی مؤسسات غیر انتفاعی رشته هایی هستند که سال به سال گسترش یافته بیشتر مورد توجه داوطلبان قرار می گیرند. با تذکر به اینکه این مؤسسات در شهر های بسیاری وجود دارد، گزینش این رشته ها برای تحصیل می تواند برای داوطلبانی که به شهر محل تحصیل ارزش می دهند، انتخاب بهتر ی باشد. تحصیل در این نوع مؤسسات شبیه دوره هر روز است؛ ولی شرایط خاصی دارند که داوطلبان باید به آنها توجه کنند. توجه بکنید که در این مؤسسات باید شهریه پرداخت بکنید ؛ به همین خاطر خوب است برای آبرخی از نرخ تحصیل در آنها به جداول مربوط به چگونگی پرداخت شهریه در دفترچه شماره ۲ تذکر ویِژگزینشه کنید.

داوطلبان توجه کنند در گروهی می توانند انتخاب رشته کنند که در آزمون آن گروه شرکـت کرده و در کارنامه نتایج اولیه، مجاز به انتخاب رشته در آن گروه باشند؛ لذا هر داوطلب نمی تواند در گروه یا گروه هایی که در آزمون آن شرکت نکرده و در نتیجه مجاز به انتخاب رشته در آن گروه نیست، اقدام به گزینش رشته نماید. همچنین ً اگر در آزمون گروه یا چند گروه شرکت کرده اید، می توانید از رشته های این گروه یا چند گروه انتخاب رشته نمایید.

یکی از سؤالات جاری داوطلبان بعد از دریافت کارنامه نتایج علمی، درک کامل مطالب آن و استفاده بهینه از این نتایج است. با توجه به فشردگی زمان بعد از برگزاری آزمون همه ی اعلام نتایج نهایی در نیمه دوم شهریور ماه، سازمان سنجش آموزش کشور نمی تواند فرصت بسیاری بین دریافت کارنامه و پر کردن فرم گزینش رشته به داوطلبان بدهد؛ لذا ، خوبتر است داوطلبان با محتویات کارنامه آشنا شوند تا بعد از دریافت کارنامه، اطلاعات قبلی در مورد آن داشته باشند.

در ابتدای کارنامه معین ات فردی داوطلب ذکر شده است که خوب است داوطلب آن را تحقیق نماید. در این کارنامه معین ات تحصیلی داوطلب هم آورده شده که سری های با اهمیت آن مانند سهمیه، استان (ناحیه یا قطب) بومی را در ادامه این نوشتار توضیح خواهیم داد.

در ادامه کارنامه وضعیت مجاز به انتخاب رشته بودن در گروه هایی که داوطلب امتحان داده است، بر حسب دوره بیان شده است. در این جدول در هر گروهی که داوطلب در آزمون آن شرکـت کرده ، وضعیت وی در دوره های مختلف ذکر شده است. اگر داوطلب می تواند در دوره های روزانه و شبانه انتخاب رشته نماید، کلمه «مجاز» در جدول ردیف نام گروه آورده شده است. کلمه «مجاز» بدین مفهوم است که داوطلب می تواند در این دوره ها انتخاب رشته نماید . در دوره های نیمه حضوری و مجازی و بین الملل هم همین شرایط وجود دارد. چنانچه داوطلب در فرم تقاضا نامه ثبت نام آزمون همه ی علاقه مندی را به شرکـت در گزینش رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی اعلام کرده باشد مجاز به انتخاب رشته در این دوره ها باشد، شبیه دوره های قبلی، کلمه «مجاز» در جدول مربوط آورده شده است اگر در دوره های دیگری واجد شرایط گزینش رشته باشد، شبیه دوره های قبلی کلمه «مجاز» آورده شده است. داوطلبان در زمان گزینش رشته باید بر حسب گروه یا گروه هایی که در آزمون آن کمپانی کرده دوره هایی که مجاز هستند ، کار به انتخاب رشته نمایند. چنانچه در گروه یا دوره ای که مجاز به گزینش رشته نمی باشید، کار به گزینش رشته نمایید، گزینش های شما در گزینش حذف خواهد شد. این مورد را در انتخاب رشته مورد تذکر زیاد قرار دهید.

در جدول دیگری وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیر گروه و در گروه تست ی که در آن شرکـت کرده اید، آورده شده است. این جدول نیاز به توضیح دارد. ابتدا از زیر گروه شروع می کنیم:

در دفترچه راهنمای ثبت نام شرکـت در آزمون همه ی، در هر گروه آزمایش ی، جداولی آورده شده که گروه آزمایش ی را بر حسب ضرایب درسی به چند زیر گروه تقسیم می نماید ؛ مثلاً در گروه تست ی علوم ریاضی فنی، سه زیر گروه وجود دارد. همان گونه که در جدول آورده شده است، ضرایب دروس در زیر گروه ها تفاوت می نماید . این تغییر ضرایب در نمره کل داوطلب تأثیر می گذارد در نتیجه رتبه داوطلب در هر زیر گروه، مفرق است. در جدول ذکر شده، رشته هایی که در زیر گروه ۱، ۲ یا ۳ هستند ، آورده شده است؛ مثلاً رشته آمار در زیر گروه ۱ قرار دارد؛ لذا نمره کل داوطلب در رشته آمار، نمره کل داوطلب در زیر گروه ۱ است ؛ چون نمره کل در زیر گروه وضعیت داوطلب را نسبت به بقیه داوطلبان معین نمی نماید ، رتبه داوطلب ملاک بهتری برای هر داوطلب است که خود را با بقیه داوطلبان مقایسه نماید . در این جدول رتبه در سهمیه بین تعدادی داوطلب که در مستطیل آورده شده، ذکر شده و پس رتبه داوطلب در هر زیر گروه نوشته شده است. رتبه در زیر گروه معین می نماید که چند نفر در این زیر گروه، در گزینش، مقدم تر از شما هستند یا به جمله دیگر، چند نفر زودتر از شما گزینش می شوند. داوطلبان خوب است که رتبه در زیر گروه را در گزینش رشته مد نظر داشته باشند با توجه به دوره های مجاز رتبه در زیر گروه، اقدام به انتخاب رشته نمایند. رتبه کشوری نیز در این جدول در هر زیر گروه آورده شده است. رتبه کشوری در واقع رتبه داوطلب بدون اعمال سهمیه است شرایط وی را نسبت به کل داوطلبان معین می نماید .

در ادامه کارنامه نتایج علمی داوطلبان آزمون همه ی، نمرات داوطلبان در گروه هایی که در آزمون آن مجموعه کرده اند، به عنوان نمره خام دروس امتحانی به درصد بیان شده است. اینکه نمرات خام به درصد بیان می شود، این است که در دروس مختلف، تعداد سؤالات یکسان نیست؛ لذا نمره هر درس را باید با تعداد سؤالات هر درس در نظر گرفت؛ به عنوان مثال، در درس ریاضی در گروه علوم ریاضی فنی، تعداد ۵۵ سؤال وجود دارد. هر سؤال درست سه نمره دارد و هر سؤال غلط نمره بد دارد. سؤال بی جواب نیز نمره ای ندارد. چنانچه داوطلبی ۴۰ سؤال را درست جواب داده، ۵ سؤال را جواب غلط داده و ۱۰ سؤال را بی جواب گذاشته باشد، نمره وی محاسبه درصد است ؛ پس ۶/۶۹ از ۱۰۰ نمره را گرفته است و نیاز به دانستن تعداد سؤالات نیست. در درس ادبیات به عنوان یک درس عمومی ۲۵ سؤال وجود دارد. اگر داوطلبی ۱۵ سؤال را درست، ۴ سؤال را غلط ۶ سؤال را بی جواب گذاشته باشد، نمره ویمحاسبه درصد می شود؛س ۶/۵۴ از ۱۰۰ نمره را آورده است. آشکار است که درصد نمره برای مقایسه علمی داوطلبان با یکدیگر ملاک بهتری است. چون سقف این نمرات ۱۰۰ است ، پس با نمره ۱۰۰ مقایسه می شود. درصد نمره کلیه دروس را که امتحان داده اید، در جدول می بینید.

نمره به درصد یا نمره خام ملاک بهتر ی برای ساختن نمره کل داوطلب ناست . در مثال بالا داوطلب در درس ریاضی نمره خام ۶/۶۹ آورده است. در یک آزمون دشوار این نمره می تواند بسیار بهتر باشد؛ در حالی که در آزمون نه چندان دشوار این نمره بسیار خوب ناست ؛ لذا نمرات خام با توجه به فرمول های آماری تراز می شود و از نمرات تراز شده هر درس، با تذکر به ضرایب آن، نمره کل ساخته می شود. توجه بکنید که ضرایب دروس اختصاصی در ۳ ضرب می شود؛ پس برای محاسبه نمره کل داوطلبی در گروه تست ی علوم ریاضی فنی و در زیر گروه ۱ با تذکر به ضرایب دروس عمومی اختصاصی که بترتیب زبان ادبیات فارسی (ضریب ۴)، زبان عربی (ضریب ۲)، فرهنگ معارف اسلامی (ضریب ۳)، زبان خارجی (ضریب ۲)، ریاضی(ضریب ۴)، فیزیک (ضریب ۳) شیمی (ضریب ۲) است ، نمره این داوطلب در این زیر گروه:

نمره داوطلب کنکور

برای داوطلبانی که معدل کتبی دیپلم یابقیه پارامتر های ذکر شده بوسیله سازمان سنجش در نمره کل نهایی تأثیر می گذارد، نمره کل نهایی در زیر گروه از ۸۵% نمره کل در زیر گروه ۱۵% معدل کتبی دیپلم یابقیه پارامتر ها محاسبه می شود؛ چون نمره کل هر داوطلب در هر زیر گروه در کارنامه موجود است ؛ لذا ، داوطلبان نیازی به این محاسبات ندارند؛ ولی دانستن روش محاسبه نمره کل برای اطلاع داوطلب کنجکاو مفید است .

هم اکنون به مبحث سهمیه می پردازیم. داوطلبانی که در فرم تقاضا نامه ثبت نام آزمون همه ی، سهمیه پذیرش را «مناطق» علامت گذاری کرده اند، بر حسب کد بخش سال پیش دانشگاهی، کد بخش محل اخذ دیپلم کد بخش سال ما قبل دیپلم یا محل تولد، در یکی از مناطق ۱، ۲ یا ۳ قرار خواهند گرفت. اما سهمیه های دیگری نیز وجود دارد که هر داوطلب در صورت واجد شرایط بودن، در سهمیه مربوط قرار خواهد گرفت. قبلاً «رتبه در سهمیه» را بیان کردیم. اگر سهمیه داوطلبی منطقه ۱ باشد، رتبه وی در منطقه ۱ است ؛ لذا رتبه داوطلب در سهمیه در زیر گروه مربوط در کارنامه آورده شده است. رتبه کشوری بدون در نظر گرفتن سهمیه تنها در زیر گروه در نظر گرفته می شود.

در کارنامه نتایج علمی داوطلبان آزمون همه ی، استان بومی داوطلبان آورده شده است؛ به عنوان مثال، استان بومی داوطلب، اصفهان ذکر شده است. چطور استان بومی داوطلب به دست می آید؟

چنانچه به کارنامه توجه بکنید ، محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی، محل اخذ دیپلم و مکان اخذ سال ما قبل دیپلم مکان تولد آورده شده است. با توجه به محل اقامت داوطلب در سه سال انتها (پیش دانشگاهی، سال اخذ دیپلم سال ما قبل دیپلم)، اگر سه سال در یک استان باشد، آن استان به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود؛ چنانچه در استان نباشد، استان محل تولد به عنوان استان بومی داوطلب در نظر گرفته می شود. برای داوطلبان نظام گذشته هم سه سال انتها در نظر گرفته می شود به همین صورت اگر سه سال انتها در استان باشد، آن استان، به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود؛ در غیر این صورت استان محل تولد به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود.

از استان بومی داوطلب، ناحیه بومی و قطب بومی معین می شود. در دفترچه شماره ۲ آموزش انتخاب رشته های تحصیلی آزمون همه ی، دو جدول وجود دارد که ناحیه و قطب را تعیین می نماید . چند استان مجاور هم تشکیل یک ناحیه می دهند؛ به عنوان مثال، استان های اصفهان، چهار محال بختیاری یزد ناحیه سه را تشکیل می دهند؛ لذا داوطلبانی که استان بومی آن ها یکی از این سه استان باشد، در ناحیه سه قرار دارند. چند ناحیه مجاور تشکیل قطب را می دهند؛ به عنوان مثال، ناحیه سه ناحیه هشت (استان های ایلام، خوزستان لرستان) تشکیل قطب چهار را می دهند؛ در نتیجه قطب چهار حاوی شش استان اصفهان، ایلام، چهار محال بختیاری، خوزستان، لرستان و یزد است .

در دفترچه شماره ۲ روش انتخاب رشته های تحصیلی آزمون همه ی، قبل از معرفی رشته های تحصیلی دوره های روزانه، در هر گروه تست ی، جدولی وجود دارد که نام رشته تحصیلی، گرایش، زیر گروه، مقطع تحصیلی و نوع گزینش را آورده است؛ به عنوان مثال، در گروه آزمایش ی علوم ریاضی و فنی رشته فیزیک در زیر گروه قرار دارد و مقطع آن کارشناسی است و نوع گزینش آن ناحیه ای است؛ به همین صورت در گروه تست ی علوم تجربی، رشته زیست شناسی در گرایش علوم جانوری و گرایش علوم گیاهی دارای نوع گزینش استانی است . اکنون می توانید رابطه بین استان بومی، ناحیه بومی، قطب بومی در کارنامه را با نوع گزینش هر رشته را درک بکنید . داوطلبی که رشته ای را گزینش می نماید که نوع گزینش آن استانی است ، در دانشگاه ها مؤسسات روش عالی که در استان بومی او است ، شانس قبولی بیشتری نسبت به داوطلب دیگری دارد که استان بومی او مفرق است؛ به عنوان مثال، داوطلبانی که استان بومی آن ها اصفهان است، در دانشگاه ها و مؤسسات روش عالی استان اصفهان شانس قبولی نسبت به داوطلبان دیگری دارند که استان بومی آن ها اصفهان ناست .

اگر نوع گزینش رشته ای ناحیه ای باشد، داوطلبان آن ناحیه در دانشگاه مؤسسات روش عالی که در آن ناحیه می باشند ، نسبت به داوطلبانی که در ناحیه دیگری می باشند ، شانس قبولی زیادتری دارند. داوطلب استان بومی اصفهان در ناحیه بومی سه قرار دارد. این داوطلب در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی واقع در ناحیه سه نسبت به داوطلب دیگری که ناحیه بومی او سه ناست ، از شانس قبولی بر خوردار است. همین وضعیت برای رشته های دارای نوع گزینش قطبی وجود دارد. رشته های دارای نوع گزینش کشوری به استان، ناحیه یا قطب بومی داوطلب وابسته نیست یا به جمله دیگر، برای کلیه داوطلبان در تمام استان ها یکسان عمل می نماید هیچ داوطلبی نسبت به داوطلب دیگر از شانس قبولی بیشتری بر خوردار نیست. نیز اکنون که رابطه بین نوع گزینش رشته و شرایط یک داوطلب را در آن رشته متوجه شدید، سؤال می بکنید که چرا رشته ها را به این صورت گزینش می کنند. اگر رشته ای در تمام استان ها و یا اکثر استان ها وجود داشته باشد یا نیاز به فارغ التحصیلان بومی دارد، نوع گزینش آن رشته استانی است. اگر رشته ای در تمام یا اکثر ناحیه ها وجود داشته باشد، نوع گزینش آن ناحیه ای بوده و به همین صورت برای رشته های قطبی عمل می شود.

لذا در گزینش بومی، به داوطلبان آن بوم (استان، ناحیه یا قطب) نسبت به داوطلبان بوم دیگر، شانس قبولی زیادتری داده می شود تا داوطلبان تا میزان امکان در بوم خود ادامه تحصیل دهند تا از مشکلات ی که در استان ها، ناحیه ها یا قطب های دیگر برای داوطلبان به وجود می آید، به دور باشند. ادامه این مبحث را در شماره آینده پی می گیریم.

(به نقل از هفته‌نامه‌ی پیک سنجش ویژه‌نامه‌ی گزینش رشته)

گاهی از داوطلبان آزمون همه ی به‌ عدم توجه به بعضی از ضوابط و نکات در گزینش رشته، مسائل ی برای خود خانواده‌هایشان ایجاد می‌کنند که اکثرا این مسائل قابل حل نیستند. این ضوابط و نکات به‌طور خلاصه مختصر عبارتند از:

۱) تغییر رشته در مقاطع تحصیلی هم‌سطح امکان‌پذیر است. در غیر این‌صورت، تنها از مقاطع بالاتر به مقاطع پایین‌تر میسر است. به‌طور مثال تغییر رشته از مقطع کاردانی به کارشناسی ممنوع است اما برعکـس آن امکان‌پذیر می‌باشد.

۲) هر ساله حدود ۸۰ درصد از گزینش ‌های داوطلبان به‌ عدم تناسب محل اقامت داوطلب با محدودیت تحت پوشش مراکز دانشگاه پیام نور حذف می‌شود. برای مشاهده‌ی شهرستان‌های تحت پوشش مراکز پیام نور به جدول‌های مربوطه دردفترچه شماره‌ی ۲ مراجعه نمایند.

۳) تغییر رشته و یا انتقال از دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، نیمه‌حضوری و مؤسسات غیرانتفاعی به دوره‌های هر روز ممنوع است.

۴) تغییر رشته انتقال از رشته‌های تحصیلی دارای شرایط ویِژگزینشه (بورسیه‌ها) و رشته‌هایی که پذیرفته‌شدگان آن‌ها دارای تعهد خاصی می‌باشند (شبیه رشته‌های دبیری، رشته‌های تحصیلی بورسیه مناطق محروم …) بهبقیه رشته‌ها یا مؤسسات ممنوع است.

۵) سازمان سنجش روش کشور، داوطلبان را در اولین کدرشته تحصیلی مندرج در اولویت گزینش ی آن‌ها که نسبت بهبقیه داوطلبان متقاضی همان کد (با در نظر گرفتن نمره، سهمیه وبقیه ضوابط) در اولویت قرار می‌گیرند، معرفی می‌کند.لذا به‌طور مثال چنان‌چه داوطلبی در اولین اولویت گزینش ی قبول شود پذیرش او در تمام یا تعدادی از اولویت‌های بعدی به هیچ‌وجه میسر نیست.

۶) درخواست تغییر یا ارتقا رشته‌های انتخاب ی، بعد از تحویل فرم گزینش رشته‌های تحصیلی، به هیچ‌وجه مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

۷) گزینش رشته فقط تنها باید از گروه یا گروه‌های آزمایش ی که داوطلبان امتحان داده و بر اساس کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده، انجام شود. به‌جمله دیگر گزینش رشته‌های مربوط بهبقیه گروه‌های آزمایش ی باطل است.

۸) به‌دلیل یکسان بودن کدرشته‌های گروه‌های آموزش ی ۲ ۳ چنان‌چه داوطلبی کدرشته‌ای را از گروه تست ی که در آن امتحان نداده گزینش نماید، ممکن است این کدرشته، مسائل بسیاری برای داوطلب ایجاد نماید .

۹) داوطلبانی که به‌عنوان پذیرفته‌شده‌ی نهایی دوره‌های روزانه‌ی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزمون همه ی سال ۱۳۹۱ اعلام شوند، به هیچ‌وجه مجاز به ثبت‌نام و کمپانی در آزمون همه ی سال ۱۳۹۲ نخواهند بود.

۱۰) در صورتی‌که علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های نیمه‌متمرکز هستید، ضروری است با رعایت ضوابط، کد این‌گونه رشته‌های نیمه‌متمرکز را گزینش نمایند.

۱۱) داوطلبان ضروری است با توجه به امکانات مالی خود و خانواده‌هایشان، نسبت به انتخاب رشته‌های تحصیلی دارای شهریه (شبیه دوره‌های نوبت دوم، پیام نور، دوره‌های نیمه‌حضوری و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی) کار نمایند.

۱۲) داوطلبان می‌بایست با در نظر داشتن شرایط خانوادگی و شخصی خود و محدودیت‌هایی که برای آنان وجود دارد، نسبت به انتخاب اقطعا لی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌هایی که در شهرستان یا استان محل اقامت آن‌ها واقع نیست، کار نمایند.

۱۳) در زمان گزینش رشته به شرایط ویِژگزینشه هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی (امکانات، خوابگاه، دوری از محل اقامت و …) نیز توضیحات مندرج در ستون ملاحظات مقابل هر از رشته‌ها، توجه بکنید .

۱۴) نمرات اکتسابی رتبه‌ی خود را در نظر بگیرید و با توجه به واقعیت‌های موجود، گزینش رشته بکنید . ممکن است انتظارات بالا سبب شود تا موقعیت‌هایی را از دست بدهید.

۱۵) در مورد رشته‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید، تحقیق نمایید اطلاعات کافی به‌دست آورید. ممکن است رشته‌هایی مورد علاقه شما باشد که با ویژگیها شخصی‌تان (از نظر فیزیکی، روحی …) سازگار نباشد.

۱۶) رشته‌ها را با تذکر به توان علمی و استعداد تحصیلی گزینش بکنید تا در صورت قبولی، معضلاتی نظیر نیاوردن نمرات ضروری در امتحانات دانشگاه، مشروط شدن، اخراج و یا تغییر رشته، ایجاد نشود.

۱۷) در مورد اکثرا مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، تغییر رشته و یا انتقال از رشته در مؤسسه‌ی غیرانتفاعی، به رشته‌ی دیگری و یا مؤسسه‌ی غیرانتفاعی دیگری، امکان‌پذیر نیست.

۱۸) تکرار کدرشته و انتقال پذیرفته‌شدگان دانشگاه پیام نور بهبقیه دانشگاه‌ها و مؤسسات روش عالی ممنوع است.

۱۹) تکرار کدرشته‌ها در فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی، شانس قبولی داوطلبان را در کدرشته‌ی انتخاب ی تکراری، تغییر نمی‌دهد.

۲۰) اولویت انتخاب رشته بستگی به علاقه داوطلب دارد. درج کدرشته‌ای در اولویت اول یا آخر، شانس را در قبولی در آن رشته تغییر نمی‌دهد.

۲۱) می‌بایست در گزینش رشته‌های تحصیلی دارای شرایط ویِژگزینشه (بورسیه‌ها)، ضوابط مربوط را در نظر بگیرید و در صورتی‌که جزء معرفی‌شدگان این رشته‌ها قرار گرفته‌اید، کد این رشته‌ها را با اولویت‌های ذکرشده در دفترچه‌ی شماره‌ی ۲ گزینش نمایید.

۲۲) در انتخاب کدرشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور به ضوابط مربوط توجه بکنید . در صورت عدم رعایت این ضوابط، کدرشته‌های انتخاب ی غیرمجاز از گزینش نهایی حذف خواهند شد.

۲۳) برخی از دانشگاه‌ها شرایط خاصی دارند (مانند دانشگاه‌های شاهد)، در انتخاب رشته‌های این‌گونه دانشگاه‌ها شرایط مربوط به آن‌ها را در نظر بگیرید.
۲۴) شرایط تحصیل و تشکیل کلاس‌ها در رشته‌های تحصیلی دوره‌های نیمه‌حضوری دانشگاه‌ها شبیه دانشگاه پیام نور است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

هاست سی پنل ارزان

هاست سی پنل ارزان هاست سی پنل ارزان با هارد پرسرعت SSD و وب سرور …

سوپروب close
خرید بک لینک